Conflict interconfesional in prag de alegeri


Alegerile prezidenţiale se apropie pe zi ce trece. Dincolo de circul politic care capătă la noi valenţe paroxistice şi tragicomice în România a izbucnit din nou un conflict interconfesiona între Biserica Ortodoxă Română şi Biserica Română Unită cu Roma, Greco-Catolică. Aceasta stare de tensiune a fost declanşată, cel puţin la nivel mediatic, pe 29 septembrie când un grup de preoţi ortoocşi din Episcopia Maramureşului şi a Sătmarului au mers la PF Danie cu jalba în proţap să-i dea e ştire cât de răi sunt greco-catolicii că doresc să-şi recupereze bisericile confiscate abuziv in 1948 de către statul comunist şi ateu. Patriarhia a publicat atunci un comunicat de presă prin care se menţiona că PF Daniel a încercat de mai multe ori să sensibilizeze autorităţile pentru a elabora o nouă formă legală care să ţină cont de „realitatea din teritoriu”. Comunicatul BOR susţinea că Biserica Greco-Catolică doreşte să intre în posesia unor parohii în localităţi în care nu există niciun credincios greco-catolic.

Astăzi, Biserica Româna Unită cu Roma, Greco-Catolică a răspuns, la rândul ei, tot printr-un comunicat de presă în care se menţionează că „realitatea din teritoriu” la care făcea referire comunicatul Patriarhiei este rezultatul a 40 de ani de regim comunist şi a încă 20 de ani de epurări culturale şi religioase sistematice. În comunicat sunt enumerate apoi acţiunile clare de eliminare a greco-catolicilor din peisajul religios românesc, printre care: hărţuirea, intimidarea, ameninţarea chiar cu moartea a credincioşilor greco-catolici pentru a nu-şi declara şi manifesta apartenenţa confesională, intimidarea şi batjocorirea copiilor greco-catolici în şcoli, refuzul în multe localităţi al preoţilor ortodocşi de a permite înmormântarea greco-catolicilor în cimitire ş.a.m.d.

O soluţie legislativă nouă la o problemă veche

Aşadar Patriarhia BOR doreşte găsirea unei soluţii legislative noi care să ţină cont de realitatea din teren. Ce înseamnă aceasta? Ei bine, înseamnă retrocedarea bunurilor confiscate de regimul comunist tinându-se cont de proporţionalitatea dintre culte în fiecare localitate. Această idee este anticonstituţională şi lipsită de orice temei juridic. Proprietatea este un bun inviolabil şi este garantată atât de statul român cât şi de Uniunea Europeană din care, nu ştiu cum se face, dar facem şi noi parte. O proprietate este o proprietate şi nu ţine cont de principiul proporţionalităţii. Bisericile greco-catolice, la fel ca şi casele naţionalizate, au fost confiscate de către statul comunist şi odată cu reinstaurarea unor regime aparent democratice aceste proprietăţi ar trebui înapoiate proprietarilor de drept.

Pentru a simplifica puţin întregul raţionament mă voi folosi de un exemplu. Acum câţiva ani un individ oarecare mi-a furat bicicleta. Am depus plângere la poliţie deşi nu nădăjduiam să se întâmple ceva şi după câteva luni m-am trezit cu poliţia la uşă. Îmi găsisreă bicicleta. INdividul care o furase o vânduse mai departe. Odată ce hoţul a fost prins, poliţia a luat bicicleta de la cel care o cumpărase în bună credinţă de la hoţ şi mi-a înapoiat-o mie. Acest lucru s-ar fi întâmplat chiar dacă eu aş fi avut alte 10 biciclete, în timp ce cel care a cumpărat-o de la hoţ nu avea niciuna. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul conflcitului patrimonial. Proprietăţile greco-catolicilor au fost furate. Odată ce hoţul a fost prins (adică statul comunist înlocuit cu unul democratic şi, mai mult, comunismul fiind condamnat de către Preşedintele Ţării), proprietăţile trebuie date înapoi la proprietarii de drept, la fel cum s-a întâmplat şi cu bicicleta mea.

De ce un astfel de conflict în prag de alegeri?

Conducătorii BOR sunt, în marea lor majoritate, familiarizaţi cu avatarurile unei vieţi în slujba statului, indiferent ce culoare ar avea acesta (roşu sau portocaliu). BOR fiin cult majoritar ştie foarte bine că scumpii nostri aleşi ai neamului vor fi foarte sensibili la mesajele şi doleanţele ce vin din partea BOR că doar majoritatea electoratului de acolo provine. Astfel perioada premergătoare alegerilor prezidenţiale este propice pentru a mai smulge o promisiune, un proiect de lege introdus în Parlament (chiar dacă acolo oricum se împotmoleşte că nu are cum să primească avizul de la Comisiile Juridice). Prin urmare, e rost de propăşeală pentru ierarhii BOR şi nu pot scăpa o astfel de ocazie care apare odată la 4 (acum chiar 5) ani. Pentru realizarea acestui scop, Patriarhia dezinformează, în loc să informeze, introducând în comunicatul oficial nişte minciuni inimaginabile.

Minciunile din comunicatul BOR

1. Biserica Greco-Catolică nu a cerut nicio biserică înapoi acolo unde nu există niciun credincios greco-catolic. În localităţile unde BGC revendică parohii, greco-catolicii sunt nevoiţi să slujească în case particulare, centrale termice sau cine ştie ce alte locuri improvizate.

2. Biserica Greco-Catolică cere retrocedarea bisericilor confiscate în 1948.

3. BGC a fost mereu de acord cu soluţia slujirii alternative, lucru care în multe locuri se şi petrece. Comunicatul BOR neagă acest lucru.

Pentru informaţii ulterioare:

Comunicatul BOR

Comunicatul BRU

Articol Gardianul

Articol Aevarul, Alba-Iulia

Si ca sa vedeti cam care ar trebui sa fie poziţia statului referitor la această problemă, vă dau exemplul Ucrainei, stat care nu apartine inca UE , dar care ne dă o lecţie de comportament juridic. Iata poziţia preşedintelui Yushenko şi declaraţiile primului ministru ucrainean, doamna Iulia Tymoshenko

Anunțuri

Un răspuns

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: