Capcanele sondajelor


De vreo trei sapamani toate mijloacele de comunicare in masa ne bombardeaza cu nenumarate sondaje de opinie publica. Aceste sondaje pot fi obiectul unor distorsionari sau interpretari tendentioase a rezultatelor. Astfel, un sondaj de opinie nu putem spune ca este fals in sine, dar poate deveni un mod de a interpreta eronat adevarul. Exista insa si cazuri in care modul cum sunt concepute sondajele predispune la anumite raspunsuri destul de previdibile. Fiecare sondaj de opinie este comandat de cineva. In cele mai multe cazuri acel „cineva” este un partid politic. Majoritatea sondajelor din ultima vreme au fost comandate de PD-L. De ce are nevoie un partid politic de astfel de sondaje de opinie?

Un raspuns destul de naiv la aceasta intrebare ar fi acela ca partidul vrea sa stie cam pe cate voturi se poate baza. Acesta este un lucru corect, doar ca raspunsul la o astfel de intrebare poate fi gasit si prin intermediul altor modalitati. Cel care comanda si plateste sondajul isi poate da acordul pentru publicarea rezultatelor. In momentul in care PD-L vrea cu orice pret sa mediatizeze rezultatele sodajelor, inseamna ca urmareste mai mult de atat, in speta doreste sa insinueze in mintile romanilor ideea ca oricum niciun alt partid si niciun alt candidat la presedentie sau europarlamentare nu are sanse si, prin urmare, nu merita votat. Pentru a parea totul si mai realist, de regula, se recurge la diferite subterfugii pentru discreditarea candidatilor cotati cu sanse mai slabe sau a candidatilor independenti.

Sa luam un exemplu. Pe data de 9 aprilie, Principele Radu al Romaniei si-a anuntat oficial candidatura la Presedentia Romaniei. Acest anunt a avut o rezonanta mult mai mare in randul romanilor decat ar fi putut preconiza cei din PD-L initial. In aceste conditii, era clar pentru Basescu si acolitii sai ca acest elan trebuie taiat din fasa. La sfarsitul lunii aprilie a aparut, astfel, sondajul CURS, comandat de PD-L si in care Principele Radu era cotat cu 3% din intentiile de vot. Trebuie mentionat, insa, ca sondajul a fost efectuat inainte de 9 aprilie, data la care Principele Radu Duda si-a anuntat candidatura, astfel incat numele lui nici nu figura printre variantele de alegere a subiectilor intervievati. In aceste conditii, au raspuns dand numele Principelui cei care stiau ca acesta are intentia de a candida inca inainte de oficializarea acesteia. La publicarea rezultatelor, numele Principelui Radu a fost introdus in lista cu ceilalti candidati, chiar daca nu a figurat si printre numele care le-au fost prezentate intervievatilor. Prin urmare, PD-L-ul a jucat murdar pentru a sublinia ca Principele nu are nicio sansa in cursa pentru palatul Cotroceni.

Lucrurile nu stau chiar asa. In perioada 18-22 aprilie, CCSB a realizat un alt sondaj de opinie pe un esantion de 1087 de persoane selectate aleatoriu din populatia adulta neinstitutionalizata a Romaniei. In acest sondaj, Traian Basescu ramane principalul favorit pentru un al doilea mandat fiind cotat la 41% dintre intentiile de vot. Principele Radu Duda al Romaniei este cotat insa cu 10% din intentiile de vot, la doar o perioada de 9-12 zile de la anuntarea oficiala a candidaturii sale. Intre 3% si 10% este, totusi, o diferenta considerabila. Desigur, oficiosul PD-L, Evenimentul Zilei si celelalte publicatii sau portaluri de stiri fidele sistemului nu au mediatizat acest sondaj de opnie extrem de important.

Prin urmare, putem considera ca la aproximativ 10 zile de la anuntul oficial al candidaturii la Presedentie, Principele Radu era cotat la 10%, un rezultat extrem de bun pentru un candidat independent. Daca luam in consideratie faptul ca de la 22 aprilie si pana azi Principele Radu  a inceput un tunereu electoral prin orasele tarii, unde a fost primit cu foarte mult entuziasm si speranta, este destul de probabil ca intentiile de vot sa in favoarea Principelui sa fi crescut cu macar alte 3, 5 procente. Atunci cand vor incepe confruntarile televizate intre candidatii la Presedentie, Principele Radu va creste iarasi in sondaje, intrucat se bucura de o prestanta, eleganta si seriozitate de care Basescu, Geoana si Antonescu ar trebui sa fie invidiosi. Astfel, avem motive temeinice sa credem ca sondajele de opinie comandate de PD-L sunt adevarate capcane pentru populatia Romaniei, intr-o incercare exasperata a presedintelui Basescu de mai sta cinci ani in fotoliul prezidential. Atentie totusi! Aceste capcane intinse populatiei se pot intoarce oricand chiar impotriva celor care le intind. Si experienta ne invata ca atunci cand un partid politic incepe sa se prabuseasca nu se opreste prea curand!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: