Dialogul între evrei şi creştini


În data de 18 ianuarie a debutat Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creştinilor. Atunci când calea unităţii este atât de anevioasă şi, uneori, chiar împiedicată de orgoliul omenesc, această săptămână de rugăciune cred că este binevenită. Dacă toţi creştinii, indiferent de confesiune, se roagă cu sinceritate pentru realizarea acestui nobil deziderat, cred că Dumnezeu îşi va continua lucrarea sa unificatoare şi acest scop se va realiza la un moment dat.

Dieceza de Frascati (meleaguri unde se fac vinuri delicioase) obişnuieşte, deja de 20 de ani, să organizeze în ajunul acestei săptămâni, o zi dedicată dialogului dintre creştini şi fraţii lor mai mari, evreii. Anul acesta, a fost propusă o conferinţă pe această temă, conferinţă ce a avut loc la Grottaferrata în data de 17 ianuarie. Cu ajutorul lui Dumnezeu, am putut participa şi eu la această conferinţă, ca asistent al celui care a conferenţiat, prof. dr. Michael Maier, specialist în teologie biblică. Scopul prelegerii a fost acela de a facilita  o apropiere între creştini şi evrei prin intermediul textelor sacre pe care aceştia le folosesc. În cele ce urmează, voi puncta schematic doar câteva idei din cadrul acestei prelegeri, idei ce mi s-au părut extrem de interesante.

Profesorul Michael Maier a vorbit, la un moment dat, despre succesiunea în care textele Torei se citesc în sinagogă. La începutul fiecărui an, se începe cu cartea Genezei, iar lecturile din sinagogă se opresc la moartea lui Moise, relatată în  cartea Deuteronomului. Astfel, lectura se opreşte în momentul în care Moise vede, de pe muntele Nebo, ţara făgăduită, după care se începe, iarăşi, cu cartea Genezei. De remarcat este faptul că, în sinagogă, nu se citeşte episodul în care poporul ales intră în posesia pământului făgăduit. Din punct de vedere teologic, această realitate ne arată că intrarea în posesia pământului nu este un fapt ce s-a petrecut atunci. Intrarea în posesia pământului trebuie reactualizată, zi de zi, de fiecare credincios evreu în parte.

Această trăire a evreilor mi se pare cu totul notabilă. Creştinii au, de regulă, tentaţia de a privi mereu spre viitor, de a intra în posesia a ceea ce este a lor. Există un punct dincolo de care un evreu nu trece, în timp ce creştinul se avântă înainte. Aceste atitudini diferite cred ca sunt punctul central al problemelor care intervin, mereu, în calea unui dialog calm între evrei şi creştini.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: