Conferinţă despre Andrei Scrima


M-am bucurat foarte când am văzut că la Roma va avea loc o conferinţă despre Andrei Scrima în perioada 29-30 octombrie 2008. Nu puteam rata ocazia de a participa la acest eveniment dat fiind faptul că l-am descoperit pe Scrima doar de puţina vreme. Printre conferenţiari se numără H.-R. Patapievici, Anca Manolescu, Bogdan Tătaru Cazaban, iar acesta a fost un argument în plus pentru a da o zi de şcoală pe o zi de conferinţă.

Dulcele stil românesc şi-a pus amprenta pe eveniment încă de la început, astfel încât conferinţa a început cu 20 de minute mai târziu decât era prevăzut. Mă aşteptam să fie aşa, prin urmare nu am plecat pentru a ajunge la ora anunţată şi am avut privilegiul ca totul să înceapă imediat după ce am intrat în sală.

În prima parte a zilei, organizatorii au dat „bun venit” conferenţiarilor şi ascultătorilor. Cu acest prilej am remarcat franceza impecabilă a domnului Marius Lazurcă, Ambasadorul României pe lângă Sfântul Scaun. Avea o muzicalitate cu totul aparte şi astfel am descoperit că franceza este o limbă chiar frumoasă, melodioasă.

În calitatea de preşedinte a Institutului Cultural Român, H.-R. Patapievici nu a ezitat să puncteze faptul că Andrei Scrima a fost mereu preocupat să-i ajute pe cei din jur în continuarea drumului pe care aceştia l-au ales. El nu încerca niciodată să propună propriul drum şi interlocutorilor săi. Deşi în plină dimineaţă, Patapievici purta papion. Nu sunt de fel un expert in d-ale modei, dar acest accesoriu mi s-a părut cel puţin nepotrivit.

Pentru a nu lungi foarte mult acest post pot spune că, cel puţin din punctul meu de vedere, conferinţele primei zile au fost mediocre, cu două excepţii. Prima relatare ce a trectu dincolo de mediocru a fost cea a lui Lucian Petrescu, La rèflexion anthropologique de Pèré Scrima, dar a fost cititè integral de pe foaie într-un ritm greu de urmărit.

Cea mai bine închegată relatare a fost cea a lui Bogdan Tătaru Cazaban, Andrei Scrima et la recherche de l’unitè. Lucrarea sa a fost structurată în modul cel mai nemţesc cu putinţă şi prezentată ireproşabil într-un limbaj şi o viteză discursivă ce permitea tuturor să-l urmărească. La finalul relatării sale, Cazaban a admis că învăţăturile lui Andrei Scrima nu au fost încă asumate de BOR, aceasta având reale dificultăţi în a-şi integra discursul lui Scrima în teologia oficială. Lucru foarte corect, dealtfel!

Să vedem ce ne rezervă ziua de mâine!

Lasă un răspuns

